Een geschikte activiteit kiezen
Dankzij jouw observaties krijg je een beter zicht op de activiteiten die voor je kind geschikt zouden kunnen zijn.
Enkele tips om je op weg te zetten:
Criteria | Voorbeelden |
---|---|
De activiteit moet aangepast zijn aan de leeftijd van je kind. Kinderen met een verstandelijke beperking moeten een waaier vaardigheden kunnen ontwikkelen die nuttig zijn voor hun vrijetijdsactiviteiten en die aangepast zijn aan hun kalenderleeftijd. | Bram is 27. Hij werkt graag met kleurstiften. Voor zijn verjaardag kreeg hij een kleurboek met de schilderijen van Vincent Van Gogh. |
Kies de activiteit in functie van de interesses en vaardigheden van je kind. De evaluatie die je vooraf maakte, zal ujedaarbij helpen. | Manon legt graag puzzels en is dol op zangers. Haar mama heeft een puzzel voor haar gemaakt met een foto van haar favoriete zanger. |
De activiteit kan in het gezelschap van anderen gebeuren. De activiteit moet de socialisering in de hand werken. | Emma is 14 en gaat regelmatig naar de bioscoop. Ook al begrijpt ze niet de hele film, toch biedt de activiteit heel wat voordelen: ze beleeft plezier aan de beelden en geluiden (zintuiglijke stimulering), aan het feit dat ze in gezinsverband is, enz. |
Op de plaats van de activiteit kunnen ook leeftijdsgenoten zonder autisme of handicap komen. | Mathis, 18 jaar, gaat turnen in de fitnesszaal van zijn gemeente. |
De activiteit moet bereikbaar zijn. Om een hobby te kunnen beoefenen, moet je toegang hebben tot die hobby en tot het materiaal dat je ervoor nodig hebt | De 15-jarige Kobe leert bowlen op school. Zijn mama is heel tevreden want er is een bowling niet ver van huis. |