Vrijetijdsactiviteiten

Werken, sporten, dingen doen in gezinsverband... Het dagelijks leven van een mens bestaat uit allerlei activiteiten, die stuk voor stuk bijdragen tot zijn persoonlijk evenwicht. Wat we in onze vrije tijd doen, heeft in elke levensfase bovendien een andere functie.

Kleine kinderen ontwikkelen al spelend hun fysieke, mentale en sociale vaardigheden. Een kind dat speelt, onderzoekt de voorwerpen die het vastpakt. Het betast ze, manipuleert ze en ontdekt zo de wereld. Naast het pure plezieraspect is er bij spelen dus ook sprake van een educatieve dimensie.

Pubers gebruiken hun vrije tijd niet alleen om zich na schooltijd uit te leven, maar ook om een sociaal netwerk uit te bouwen buiten het gezin. Via vrijetijdsactiviteiten kunnen ze autonomer worden en hun plaats in de samenleving vinden.

Bij volwassenen zorgen hobby's en vrijetijdsactiviteiten voor een evenwicht tussen gezins- en beroepsleven.

Vrije tijd, dat zijn dus de momenten dat we geen verplichtingen hebben en bezig kunnen zijn met activiteiten waaraan we plezier beleven. Wat vrije tijd is voor de ene persoon is dit niet voor de ander. Denk bijvoorbeeld aan tuinieren: plezier voor sommigen maar een rotkarwei voor anderen.

lego bouwen

Vrijetijdsbesteding en autisme

Kinderen met autisme ontwikkelen niet altijd spontaan hobby's. Daar zijn verschillende redenen voor.

  • De vrije tijd is een ongestructureerd moment zonder duidelijke opdrachten. 'Ga spelen' of 'doe wat je wil' zijn opdrachten die je kind misschien niet begrijpt. Ze vereisen verbeelding, creativiteit en interesses, allemaal zaken waar het tekort kan schieten.
  • Als je je tijd vrij mag besteden, moet je keuzes maken. Kinderen met autisme hebben een beperkt interesseveld en minder ervaring met vrijetijdsbesteding. Ze zijn het dus minder gewoon om keuzes te maken.
  • Je hebt bepaalde vaardigheden nodig. Om je vrije tijd op een zinvolle manier in te vullen, moet je bijvoorbeeld sociale relaties kunnen aanknopen. Ook moet je je gedurende een bepaalde tijd kunnen concentreren en een goed ontwikkelde fijne motoriek te hebben.

Kinderen met autisme kunnen het dus moeilijk hebben om hun vrije tijd op een zinvolle manier in te vullen. Sommigen herhalen dezelfde activiteiten: objecten doen draaien, dezelfde videofragmenten bekijken, … . Het is op zo'n momenten dat ze soms autostimulatie of stereotypieën vertonen. Houden deze gedragingen te lang aan, dan kan dat soms tot gedragsproblemen leiden. Je kind kan dan best geholpen worden om andere manieren te vinden om te spelen.

Belangrijke aandachtspunten

  • Zeer jonge kinderen met autisme leer je om te spelen en zich te ontspannen: schommelen, naar het zwembad gaan, … Wanneer we denken aan vrije tijd, denken we vaak enkel aan activiteiten buitenshuis. Thuis zijn er zeer veel momenten dat je kind niets hoeft te doen. Verlies deze momenten niet uit het oog en zorg ook voor zinvolle en ontspannende activiteiten binnenshuis: spelen met speelgoed, kijken naar Tv, tekenen, bouwen met Lego, boekjes lezen, ...

    Meer lezen: Televisie Internet
     
  • In het begin kan een vrijetijdsactiviteit veel inspanning van je kind vragen, vergeet je kind niet aan te moedigen.

    Meer lezen: Hoe je kind belonen?
     
  • Tijdens een sportactiviteit kan je kind zijn ‘teveel aan energie’ kwijt.

    Meer lezen: Sport