Observeren en begrijpen

Wanneer je kind te weinig eet, kan je een eetdagboek opstellen. Daarin noteer je niet enkel de hoeveelheden, maar bekijk je het hele plaatje. Enkele suggesties om te observeren:

  • Wanneer werd er gegeten?
  • Wat werd er gegeten?
  • Hoeveel werd er gegeten?
  • Waar werd er gegeten?
  • Wie was aanwezig?
  • Met wat werd er gegeten: met speciaal bestek, beker, bord, enz.?
  • Andere omgevingsfactoren, bijvoorbeeld tv of radio, nieuw servies, werken buiten, enz.

Andere aandachtspunten

Spelen zintuiglijke elementen een rol, bijvoorbeeld een overgevoeligheid van de smaak- of reukzin?

Wat zijn de eetgewoonten in het gezin? Hoe eten de andere kinderen?

Bekijk ook de situatie-gedrag-gevolgenketen: wat ging eraan vooraf en wat zijn de gevolgen?

Situatie :

  • Wat waren de activiteiten voor het eten?
  • Wat werd gegeten of gedronken als tussendoortje?
  • Waren er speciale gebeurtenissen? Spanningen?
  • Hoe werd het eten aangekondigd?
  • Rituelen en routines voor het eten?
  • Wie zat er mee aan tafel?
  • Bepaalt het kind zelf wat het wil eten of wordt het eten voorgeschoteld?
  • Wat lag er allemaal op de tafel?
  • Wat gebeurde er in de directe omgeving? (tv of radio stond op, kinderen speelden, enz.)
  • Met welk eetgerei eet uw kind? Wil uw kind steeds met hetzelfde bord of bestek eten?
  • Eet het kind met ander eetgerei dan de tafelgenoten? Wil het met hetzelfde eetgerei eten?

Gedrag :

  • Wat deed het kind?
  • Weigeren om te eten
  • Weglopen van tafel
  • Eten niet willen aanraken
  • Huilen
  • Enkel het brood eten en het beleg laten liggen
  • Spelen met het eten,
  • Moeilijkheden met kauwen
  • Mond volproppen

Gevolgen :

  • Hoe reageren je en andere gezinsleden wanneer je kind moeilijk eet?
  • Hoe reageer jij en andere gezinsleden wanneer je kind te veel of te weinig eet?
  • Zijn er voordelen voor je kind? Denk hierbij onder meer aan: iets verkrijgen, aan iets ontsnappen, de situatie beheersen, duidelijkheid zoeken, aandacht krijgen, enz.