Oorzaken van preoccupaties en repetitief gedrag

Hier is geen eenduidig antwoord op te formuleren. De achterliggende reden voor het gedrag of de functie die het heeft, kan verschillen van persoon tot persoon. Volgende redenen of functies worden vaak vermeld:

  • Een strategie om met stress, angst en emoties om te gaan.
  • Als reactie op onzekerheden en onduidelijkheden en met als doel voorspelbaarheid te creëren of samenhang te vinden.
  • Een bron van plezier, bezigheid of ontspanning.
  • Toegeven aan een drang om zichzelf te stimuleren.
  • Zintuiglijke effecten bekomen (bijvoorbeeld, de vingers voor de ogen fladderen om lichteffecten te verkrijgen).
  • Een poging om de zintuiglijke input te verlagen bij overstimulatie.
  • Een poging om de zintuiglijke input te verhogen bij onderstimulatie.

Wanneer wordt het een probleem?

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Lijkt je kind overstuur of probeert je kind zelf te weerstaan aan het gedrag?
  • Hebben de preoccupaties, het repetitieve gedrag of de routines een negatief effect op de leermogelijkheden of de ontwikkeling van je kind?
  • Is er een ernstige beperking van sociale contacten door het gedrag?
  • Wordt het dagelijkse leven van het gezin er ernstig door verstoord?
  • Komt de veiligheid van je kind of anderen in het gedrang?
  • Wordt je kind gepest omwille van het gedrag?

Wanneer je ja antwoordde op één of meerdere vragen is het wellicht aangewezen om naar manieren te zoeken om het gedrag te verminderen.