Een mix van emoties
Een autisme-diagnose op volwassen leeftijd kan verschillende emoties oproepen. Misschien voel je opluchting omdat je eindelijk begrijpt waarom bepaalde dingen altijd moeilijker waren. Anderen voelen verwarring of herkennen zich niet meteen in de diagnose. Misschien had je nooit gedacht dat je autistisch zou zijn, of voelt het alsof het niet bij je past.
Dit zijn normale reacties: onderzoek laat zien dat de emotionele verwerking vaak non-lineair verloopt, waarbij gevoelens elkaar kunnen afwisselen en versterken. Tegelijkertijd kan het ook vragen oproepen zoals ‘Waarom wist ik dit niet eerder?’. Het is normaal om verschillende gevoelens te ervaren en die kunnen in de loop van de tijd veranderen.
Voor wie jarenlang veel heeft gemaskeerd, kan het extra heftig zijn om te beseffen hoeveel energie dat heeft gekost. Langdurig maskeren – je gedrag bewust of onbewust aanpassen aan verwachtingen – wordt in onderzoek gekoppeld aan verhoogde stress, burn-out en het gevoel vervreemd te raken van jezelf. Daarmee wordt bedoeld dat je soms minder goed weet wat je écht wilt, voelt of wat voor jou aangenaam is, omdat je zo gewend bent geraakt om je aan te passen aan anderen.
Veelvoorkomende gevoelens na de diagnose
Mensen met autisme benoemen vaak een mix van deze gevoelens:
- Opluchting: Eindelijk een verklaring voor waarom je dingen anders ervaart dan anderen. Het is niet ‘jouw schuld’.
- Herkenning: Veel dingen uit het verleden vallen op hun plaats. Je snapt beter waarom sommige situaties lastig waren.
- Hoop: Met deze kennis kun je nieuwe manieren vinden om beter voor jezelf te zorgen.
- Spijt of verdriet: De gedachte dat je jarenlang zonder de juiste hulp hebt geworsteld, kan zwaar wegen.
- Boosheid: Waarom zag niemand dit eerder? Of waarom moest je zelf zo hard zoeken naar antwoorden?
- Twijfel en verwarring: Wat betekent deze diagnose nu concreet? Hoe ga je ermee om in je dagelijks leven?
Mensen met autisme vertellen
Ik was blij en opgelucht. Eindelijk een verklaring! De puzzelstukjes vielen op hun plaats; Ik was vooral blij dat ik nu een kapstok had om dingen te kaderen, om zaken uit te zoeken en dat ik hulp kon krijgen.
Tina
En of ik soms aan die diagnose twijfel? Ja, en ik denk dat dit mag en zelfs positief is. Ik ben zelf niet op zoek gegaan naar een autismediagnose wel naar concrete antwoorden over conflicten en last die ik ervoer in mijn dagelijks leven.
Tistje/tistje.com
Uit verschillende testen en gesprekken bleek dat ik een kei ben in maskeren, waardoor mijn autisme niet opvalt. Geen wonder dat iedere dag als een marathon voelde voor mij. Eindelijk was er iemand die het erkende en benoemde. Naast de opluchting was er ook verdriet. Het was het begin van een rouwproces.
Nathalie V.
Woede als legitieme reactie
Niet iedereen voelt zich na de diagnose opgelucht. Naast verdriet, twijfel of verwarring, kan er ook boosheid zijn. Misschien ben je kwaad op jezelf omdat je signalen niet eerder herkende. Of op hulpverleners die je jarenlang verkeerd begrepen. Of op een maatschappij die geen ruimte gaf aan wie jij bent.
Die woede mag er zijn. Zonder uitleg, zonder verzachting.
Je hoeft je daar niet voor te schamen of het meteen om te buigen naar iets constructiefs. Soms is woede gewoon wat ze is: een reactie op decennia van onzichtbaarheid, onbegrip of het gevoel dat je jarenlang een rol hebt moeten spelen die niet van jou was.
Woede kan ook iets in beweging zetten. Ze maakt zichtbaar wat er écht toe doet en waar je grenzen liggen. Ze kan het begin zijn van recht doen aan jezelf, maar dan moet je ze wél de ruimte geven. Onderzoek beschrijft dat erkenning van deze woede kan bijdragen aan het herstel van zelfbeeld en zelfvertrouwen, omdat ze vaak wijst op onrecht of gemiste erkenning. Door die emoties te erkennen, kan je beter opkomen voor jezelf en keuzes maken die bij je passen.
Mensen met autisme vertellen
Je mag boos zijn op een wereld die je decennialang onzichtbaar maakte.
Tistje / tistje.com
Ik heb zoveel therapie gevolgd die me achteraf meer kwaad dan goed heeft gedaan. Telkens werd er ingezoomd op wat ik deed of dacht, zelden op waarom dat zo ging. Nooit dacht iemand: misschien is dit gewoon hoe ik ben. Het is pas na mijn diagnose dat ik besefte hoeveel schade goedbedoelde ‘hulp’ soms heeft aangericht. Ik was niet ‘ongemotiveerd’ of ‘afstandelijk’. Ik was gewoon autistisch. En ja, daar ben ik nog steeds kwaad om.
Terugkijken en vooruitgaan
Een diagnose kan je kijk op jezelf veranderen. Misschien herken je veel in wat je leest over autisme, of voelt het nog vreemd om jezelf zo te noemen. Veel volwassenen denken na een late diagnose opnieuw na over hun levensverhaal. Dat kan helpen om sterke kanten te zien en negatieve zelfbeelden los te laten.
Voor sommigen brengt de diagnose rust en herkenning. Voor anderen roept ze onzekerheid op. Het is normaal dat je zelfbeeld even wankelt. Dat hoort bij het zoeken naar een nieuwe balans tussen hoe jij jezelf ziet en hoe anderen jou zien.
De diagnose biedt ook perspectief. Je weet nu waarom dingen soms moeilijk waren, en dat helpt om milder voor jezelf te zijn. Iedereen verwerkt dit op zijn eigen manier. Er is geen ‘juiste’ manier. Neem de tijd; dit is geen einde, maar een nieuw begin.
Soms heb je net géén tijd meer om te wachten. Omdat het al te lang schuurt, of omdat je snakt naar rust en duidelijkheid. Dan wil je verandering en herkenning.
Sommigen herkennen zich meteen in hun diagnose, anderen niet. Misschien kreeg je ze terwijl je hulp zocht voor stress of burn-out. Of herken je jezelf niet in de beelden die je kent uit de media. Dat is normaal. Ontdek stap voor stap wat autisme voor jou betekent, op je eigen tempo.
Mensen met autisme vertellen
Het voelde alsof ik eindelijk de handleiding van mezelf kreeg. Maar tegelijk besefte ik hoeveel ik mezelf heb aangepast. Dat is confronterend, maar ook een kans om nu beter voor mezelf te zorgen.
Door me erin te verdiepen, ontdekte ik dat het beeld dat ik van autisme had niet klopte en bovendien erg negatief was. Ik leerde dat mensen met autisme wél emoties hebben, wél sociale relaties willen en kunnen aanknopen, wél empathisch kunnen zijn en vaak net wél heel gevoelig zijn. Ik leerde dat autisme zoveel minder zichtbaar kan zijn dan het stereotype beeld dat erover bestaat. Tot mijn eigen verbazing voelde ik zoveel herkenning bij wat ik leerde over wat autisme echt is. Het voelde als thuis komen. Eindelijk. Zoveel van wat ik voorheen niet begreep aan mezelf viel op zijn plaats.
Jammer genoeg lijkt autisme voor veel mensen rondom mij de meest onbegrijpelijke zijnswijze die er bestaat. Zowel bij hen als bij mij heeft de diagnose zowel tot opluchting als verdriet geleid. Opluchting omdat er eindelijk een antwoord is waarom ik zo ‘raar’ doe, waarom de ‘schuld’ dat ik bepaalde situaties veroorzaak niet zomaar aan iemand is toe te schrijven. Verdriet omdat er al zoveel kromgetrokken is, zoveel verloren energie gestoken, zowel van hen als van mij, in initiatieven die eerder zout op open wonden strooiden.
Tistje/tistje.com
- Gun jezelf tijd: Je hoeft niet meteen alle antwoorden te hebben. Gun jezelf de tijd om het op jouw tempo te doen.
- Wees mild voor jezelf: Er is geen juiste of foute manier om hiermee om te gaan.
- Zoek herkenning: Lees ervaringen van anderen of praat met mensen die hetzelfde meemaken.
- Verdiep je in autisme: Hoe meer je weet, hoe beter je begrijpt wat bij jou past. Maar let op dat je niet alles te veel wil kunnen verklaren
- Focus op je sterke kanten: Je autisme heeft ook positieve eigenschappen.
- Vraag hulp: Een begeleider of therapeut met kennis van autisme kan je ondersteunen bij dit proces.
Neem even de tijd om stil te staan bij je gevoelens rond je diagnose. Alles mag naast elkaar bestaan; er is geen fout antwoord.
- Noteer drie emoties die je voelde vlak na de diagnose.
- Noteer drie emoties die je vandaag voelt.
- Vergelijk: zijn er dingen veranderd of hetzelfde gebleven?
Voorbeeld
Vlak na de diagnose voelde ik vooral boosheid en verdriet, omdat ik dacht aan de gemiste jaren. Nu voel ik vooral opluchting en rust, omdat ik mezelf beter begrijp.
Waarom helpt dit?
Door emoties te benoemen, herken je dat verschillende gevoelens naast elkaar mogen bestaan en dat verandering in de tijd normaal is.