Autonomie in de badkamer

"Marc is 6 jaar oud. Hij kan zich nog niet alleen aankleden. Hoe kan je hem dat leren? Hoe begin je daaraan?"

Observeren

Marc is 6 en heeft een ontwikkelingsachterstand. Hij kan zijn pyjama alleen uittrekken. Hij heeft evenwichtsproblemen (hij kan bijvoorbeeld niet op één been staan).
Hij kan kleine voorwerpen oppakken.
Marc werkt goed mee: wanneer je hem aankleedt, helpt hij gewillig mee (hij steekt bijvoorbeeld zijn been uit als je hem zijn broek aantrekt).
Marc heeft er geen moeite mee om aangeraakt te worden. Hij kijkt weinig naar anderen behalve wanneer er zeepbellen worden geblazen.
Marc is gebiologeerd door water. Hij herkent foto's wanneer er niet te veel details op staan.

Een doel bepalen

Stapje voor stapje is de beste methode. We beginnen met hem zijn pyjamabroek te leren aantrekken. Dat is makkelijker en bovendien hebben zijn ouders 's avonds meer tijd. Het voor Marc gekozen doel: elke avond zijn pyjamabroek aantrekken.

Aan de slag

Een taakanalyse maken

  1. De pyjamabroek vastnemen met de voorkant naar voren.
  2. De rechtervoet in de rechterpijp steken.
  3. De linkervoet in de linkerpijp steken.
  4. De broek optrekken tot aan de knieën.
  5. De broek optrekken tot aan de taille.

De situatie aanpassen

Omdat Marc evenwichtsproblemen heeft, wordt een laag stoeltje voorzien zodat hij zijn broek al zittend kan aandoen terwijl zijn voeten de grond raken.
Het zeepbellenpotje dat als beloning zal dienen, staat goed zichtbaar opgesteld in de badkamer.

Hulp bieden

Imitatie lijkt voor Marc geen goede strategie. Hij kijkt niet wanneer je hem iets voordoet. In het begin zullen we hem helpen bij elke stap die in de taakanalyse beschreven staat behalve bij de allerlaatste stap die hij alleen uitvoert. We kunnen achter hem gaan staan en zijn handen leiden. Wanneer hij de laatste stap zelfstandig kan uitvoeren, helpen we Marc bij de eerste 3 stappen en voert hij de laatste 2 stappen alleen uit. Enzovoort...

Belonen

Wanneer Marc zijn pyjamabroek moet aantrekken, laten zijn ouders hem een visuele ondersteuning zien met 'je broek aantrekken, zeepbellen blazen'. Wanneer Marc zijn pyjamabroek van de knie tot de taille heeft aangetrokken, wordt hij door zijn ouders gefeliciteerd en krijgt hij zijn zeepbellenpotje. Vervolgens wordt hij beloond wanneer hij slaagt voor de 2 laatste stappen. Daarna wanneer hij de laatste 3 stappen kan uitvoeren, enzovoort.

Marc pyamabroek
Wanneer Marc zijn pyjamabroek heeft aangetrokken, bevestigen de ouders een afbeelding van het zeepbellenpotje naast de foto en tonen dit aan Marc.

Opgelet

De ouders van Marc moeten hem elke dag kleden, maar ze leggen enkel de nadruk op het doel (de pyjamabroek aantrekken). Ze oefenen ook met Marcs zwembroek (hij gaat immers heel graag zwemmen).

En daarna...

Objectief

Zodra Marc zijn pyjamabroek eigenhandig kan aantrekken, kunnen zijn ouders overstappen op zijn gewone broek of pyjama vest. Indien het oefenen 's ochtends moet gebeuren, kunnen ze er in de vakantie of in het weekend mee beginnen. Later kunnen andere doelen worden bepaald, zoals 'je t-shirt aantrekken'.