Tijdens de pauze

Veel mensen hebben de gewoonte om tijdens de pauze samen te zitten en te praten. Dit heeft verschillende voordelen:

  • Tijdens de pauze wordt er informatie besproken die relevant is om je werk goed te doen. De mate waarin deze informele informatie nodig hebt, hangt af van je job.
  • Je leert je collega’s op een andere manier kennen en je leert hun communicatie beter begrijpen, wat van pas komt op vergaderingen.
  • Je hoort er meer bij, je collega’s leren jou beter kennen en delen meer met jou.

Voor veel mensen is samen pauze nemen leuk en ontspannend, maar dit geldt niet voor iedereen.

Mogelijke redenen waarom je gedeelde pauzes niet leuk vindt:

  • Vermoeiend
  • Geen behoefte aan praten met collega’s
  • Moeilijk om gesprekken te volgen
  • Moeilijk om deel te nemen aan gesprekken
  • Te druk, te veel prikkels
  • Het klikt niet met je collega’s
  • Er wordt geroddeld en daar heb je een hekel aan

Als je gedeelde pauzes vermoeiend vindt, zoek dan (af en toe) een alternatieve invulling, zoals een boek lezen, wandelen, werken. Zoek een alternatieve invulling die ontspannend is en die je energie geeft, want dat is de bedoeling van een pauze.

Tijdens de werkdag waak je over je energie door duidelijke afspraken te maken met je collega’s. Voorbeelden van afspraken met collega’s:

  • Muziek aan / uit / stiller
  • Telefoons in een aparte kamer
  • Werken met de deur dicht
  • Vragen om niet gestoord te worden tussen bepaalde uren
  • Werkdag op een bepaalde manier indelen
  • Afspraken over wie wat doet

Op je werk zoek je een evenwicht tussen investeren in collega’s en zorg dragen voor jezelf. Houd vooral je energieniveau in de gaten en zoek een manier om tijdens de pauzes tot rust te komen.

Met collega’s die ook vrienden zijn heb je een nauwere band. Dit is leuk, omdat je over allerlei dingen kan praten en omdat je elkaar goed begrijpt. De meeste bazen vinden het ok dat een vriendschapsband zichtbaar of bespreekbaar is op het werk, zolang het werk of het contact met de andere collega’s er niet onder lijdt.

Bekijk eerst een paar weken hoe open je collega’s zijn, wat en hoeveel ze delen over hun persoonlijke leven. Anders heb je misschien achteraf spijt dat je teveel persoonlijke dingen hebt verteld.

Als ik me wil ontspannen tijdens de pauze zoek ik een oplossing waarmee ik niet asociaal overkom. Ik zeg bijvoorbeeld dat ik iets ga voorbereiden en laat aan mijn collega’s weten waar ze me kunnen vinden als ze me nodig hebben.