Openbaar vervoer

Openbaar vervoer is personenvervoer waarvan iedereen gebruik kan maken, mits betaling.

Bepaalde vormen van openbaar vervoer (zoals bus, trein, tram) rijden volgens een vaste dienstregeling, ongeacht het aantal reizigers. Andere diensten (zoals taxi) zijn vraagafhankelijk en je moet op voorhand bellen om er gebruik van te maken. Een taxi is de duurste vorm van openbaar vervoer.

  • Vraag informatie aan iemand die je kent.
  • Vul de routeplanner in op de website van De Lijn. Je vindt hier ook de reistijden voor trein, tram en metro.
  • Kijk op de netplannen van De Lijn.

Als je met de trein, de tram of de bus reist, heb je een vervoersbewijs nodig. Dit koop je best op voorhand, anders is het duurder. Als je geen vervoersbewijs hebt en je wordt gecontroleerd, moet je een boete betalen. Als je een abonnement hebt, is dit je vervoersbewijs. Een abonnement is enkel geldig als je ook je identiteitsbewijs bij hebt.

Een vervoersbewijs voor de TREIN koop je:

  • Online (nmbs.be). Je zoekt de juiste dienstregeling op en print je ticket af. 

    Je kan het ook bewaren in je smartphone. Het is voldoende om je ticket via je mail te laten zien aan de controleur.

  • Aan het loket. (als er een is) Je zegt naar waar je wilt reizen en of je een enkel biljet wilt of heen-en-terug. Je betaalt cash of via bancontact.

  • Aan een automaat in het station. Volg de verschillende stappen. Betaal cash of via bancontact. Neem je ticket uit het bakje.
  • Op de trein zelf. Dit mag enkel als je geen tijd meer had om een ticket te kopen of als je opstapt in een station waar je geen ticket kan kopen. Je meldt voor je instapt aan de conducteur dat je een ticket nodig hebt. Opgelet: op de trein betaal je meer voor je ticket.
  • Via SMS door een bestelcode te sturen. Meer informatie vind je op website van 4411.
  • Via je smartphone met de Mobile Ticketing App.

De prijs van je treinticket hangt af van de reisafstand.

 

Een vervoersbewijs voor de TRAM of BUS koop je:

  • Online (delijn.be).
  • Aan een loket.
  • Aan een automaat in het station. Volg de verschillende stappen. Betaal cash of via bancontact. Neem je ticket uit het bakje.
  • Op de tram of bus zelf. Opgelet: je betaalt meer voor je ticket.
  • Via SMS door een bestelcode te sturen. Meer informatie vind je op website van 4411.
  • Via je smartphone met één van de beschikbare apps.

Met een tramticket of busticket kan je maximaal 1 uur reizen. Na 60 minuten kan je niet meer overstappen maar je mag nog wel de rit afronden.

Omdat er zich veel mensen in een kleine ruimte bevinden, is het belangrijk om rekening te houden met elkaar.

  • Denk eraan dat anderen je gesprek kunnen meevolgen. Bespreek daarom geen intieme zaken op de trein, tram of bus.
  • Pas je stemvolume aan en spreek niet te luid.
  • Om elkaars persoonlijke ruimte zoveel mogelijk te respecteren, gaan mensen die elkaar niet kennen niet naast elkaar zitten zolang dat mogelijk is.
  • Als alle zitplaatsen volzet zijn, sta jouw zitplaats dan af aan oudere personen en zwangere vrouwen. Dat is een gangbare beleefdheidsregel. Sta op, wijs naar je plaats en vraag: “Wilt u graag zitten?”
  • Zet je muziek niet te luid. Zelfs als je oortjes gebruikt, horen anderen de muziek er soms door. Dit kan storend zijn.
  • Veel mensen rijden liever met de richting mee, omdat men sneller ziek wordt van achteruit rijden. Dit kan een reden zijn waarom mensen vragen om te wisselen van plaats.
  • Als er niet veel zitplaatsen over zijn, zet je bagage dan niet op de stoel naast je, maar hou die op je schoot of leg je bagage bovenaan in het rek. Let op dat je deze niet vergeet bij het uitstappen.

Let op. Andere mensen houden zich niet altijd aan deze ongeschreven regels!

Als je het openbaar vervoer neemt, kan je reisroute verstoord worden. Na veel ervaringen weet je beter wat je kan doen.

  • Bekijk best op voorhand welke trein je kan nemen voor het geval dat je jouw trein mist.
  • Blijf rustig. Er bestaat een oplossing. 
  • Bedenk op voorhand wie je kan bellen als er een probleem is. Bespreek dit vooraf met deze persoon. 
  • Bekijk of vraag aan iemand hoe je het snelst op je bestemming geraakt.
  • Als je te laat zal komen op een afspraak, laat dan weten dat je iets later zal zijn dan verwacht.
Blue Assist

Blue Assist biedt houvast om een eenvoudige vraag te stellen aan een medeburger.

Op dit ogenblik bestaan er 3 BlueAssist-instrumenten (BlueAssist-Kaartjes, BlueAssist-app en BlueAssist op Cloudina).

Ga naar http://www.blueassist.eu voor meer informatie