Autonomie in de slaapkamer
"David zit urenlang aan de computer. Daardoor gaat hij pas heel laat slapen (rond 2 uur 's nachts) en heeft hij 's morgens moeite om wakker te worden."
Observeren
David is 16 en heeft een normaal verstandelijk niveau.
Hij is leergierig, nauwgezet en vrij rigide wat regels betreft.
Hij heeft een bijzondere belangstelling voor horloges en spaart voor een nieuw exemplaar.
Elke ochtend moeten zijn ouders hem wekken en moeite doen om hem uit bed te krijgen. Dat geeft conflicten omdat er vaak niet genoeg tijd overblijft om zich klaar te maken en op tijd te vertrekken.
Een doel bepalen
Het is belangrijk voor David en het gezin dat er 's ochtends geen conflicten zijn.
Het doel dat voor David werd gekozen: op een redelijk uur kunnen gaan slapen, meer bepaald ten laatste om 23 uur en dat op zondag, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag.
Aan de slag
De situatie aanpassen
De tijd organiseren en visualiseren:
- een wekker voorzien die om 22u30 afloopt om het moment aan te geven dat David moet stoppen met surfen en de computer moet uitzetten;
- een tweede wekker voorzien die rinkelt wanneer het tijd is om op te staan;
- een dagschema voorzien waarop alle avondactiviteiten tot en met bedtijd staan aangegeven. Omwille van Davids rigiditeit op het vlak van regels zal het dagschema geen precieze uren vermelden. Bijvoorbeeld:
Van 18u30 tot 19u | avondmaal |
---|---|
Van 19u tot 19u30 | tafel afruimen helpen bij de vaat |
Van 19u30 tot 20u | lessen leren |
Van 20u tot 20u30 | zich klaarmaken om te gaan slapen |
Van 20u30 tot 22u30 | alarm van 1ste wekker instellen op 22u30 internetten |
Van 22u30 tot 23u | computer uitschakelen alarm van de 2de wekker instellen op 6u45 gaan slapen |
Hulp bieden
Omdat David erg leergierig is, schakelen zijn ouders de huisarts in. Hij legt David uit waarom slapen belangrijk is en wat de gevolgen zijn van een gebrek aan slaap. Deze uitleg wordt samengevat en op papier gezet.
Voorbeeld
De Slaap (PDF formaat)
Belonen
Samen met David stellen zijn ouders een gedragsovereenkomst op.