Moet ik op het werk zeggen dat ik autisme heb?

Nee.

Je bent niet verplicht om aan je werkgever of collega's te vertellen dat je autisme hebt. Een autismediagnose behoort tot je privéleven.

Of je dit vertelt, is een persoonlijke keuze.

Sommige mensen kiezen ervoor om open te zijn over hun autisme. Anderen vertellen het niet of wachten tot ze zich voldoende veilig voelen op hun werkplek.

Wanneer kan het nuttig zijn om het te vertellen?

Het kan helpend zijn wanneer:

  • je bepaalde ondersteuning of redelijke aanpassingen nodig hebt;
  • je collega's of leidinggevende beter wilt laten begrijpen wat voor jou werkt;
  • je misverstanden wilt voorkomen.

Anderen ervaren weinig voordelen om hun diagnose te delen en kiezen ervoor om dit privé te houden.

Er is geen juiste of verkeerde keuze

Of je je autisme vertelt, hangt af van je persoonlijke situatie, de werkomgeving en wat voor jou goed voelt.

Neem de tijd om de mogelijke voor- en nadelen af te wegen en kies wat het best bij jou past.