Adam portret

Portret van Adam

5 jaar

Wanneer zijn mama van huis weggaat, heeft Adam het moeilijk. Op zijn dagschema verschijnt dan een foto van haar zodat hij begrijpt dat ze terugkomt.
Adam is 5 jaar oud. Hij is ingeschreven op een school voor buitengewoon onderwijs (een TEACCH-klasje) en gaat drie voormiddagen per week naar de kleuterklas.

Korte tijd na zijn eerste woordjes, is Adam plots gestopt met praten. Met de hulp van deskundigen hebben zijn ouders hem een alternatief communicatiesysteem leren gebruiken (PECS) zodat Adam nu dingen kan vragen met behulp van foto's. Dankzij dat communicatiesysteem is hij ook enkele woordjes beginnen zeggen. Sinds hij eenvoudige zinnetjes kan maken, moedigen zijn ouders hem aan om te praten: vragen om naar een dvd te kijken, om naar de tuin te gaan, om op de schommel of op de schouders van papa te zitten, enz.

Het programma met zijn activiteiten staat op een groot bord in de woonkamer (3 activiteiten tegelijk). Wanneer hij in de auto zit, krijgt Adam voor zich (op de zetel) een foto te zien van de plek waar hij naartoe gaat: naar school, naar huis, enz. Wanneer zijn mama van huis weggaat, heeft hij het moeilijk. Op zijn dagschema verschijnt dan een foto van haar zodat hij begrijpt dat ze terugkomt. Wanneer zijn papa in het buitenland is, maakt zijn mama hem een weekschema dat van dag tot dag laat zien wie thuis blijft en wanneer zijn papa terugkomt.

Adam beweegt, springt en klimt graag, maar hij moet nog leren waar dat mag en waar niet. Verbodstekens geven aan waar hij niet mag klimmen. Zijn ouders hebben in de gang een klimrek geplaatst, waar het wel mag.

Adam heeft een broertje van 3. Hij gaat er niet spontaan naartoe. Zijn ouders moedigen het contact tussen de twee aan tijdens spelletjes, op de wandeling, wanneer ze in bad gaan of wanneer het bedtijd is en ze nachtzoentjes geven.

Adam zit graag achter de computer, maakt graag muziek en speelt graag in de tuin (trampolinespringen, op de glijbaan naar beneden roetsjen). Dit jaar is Adam met de circusschool gestart.